Het laatste nieuws uit de regio: Resultaat BO-MIRT mbt ‘Bereikbaarheid Zuid-Nederland, samen, slim, robuust’.

Op 5 november heeft het jaarlijkse MIRT gesprek Zuid (Brabant en Limburg) met Minister Schultz van Haegen plaatsgevonden. Voor de bereikbaarheid van onze regio was dit, na het niet door gaan van de Ruit, een cruciaal gesprek. In de aanloop naar het jaarlijkse MIRT gesprek is onder leiding van de provincie Brabant een bidbook gemaakt waarmee aan de Minister maatregelen zijn voorgelegd voor de bereikbaarheid in onze regio. In korte tijd is met alle betrokken partijen tot overeenstemming gekomen over een programma met maatregelen. Het Rijk vindt dat met dit programma een basis is gelegd voor een vruchtbare samenwerking om Zuid-Nederland bereikbaar, leefbaar, veilig en economisch aantrekkelijk te houden en te versterken. Klik hier voor de brief van de Minister aan de Tweede Kamer.

Resultaat BO-MIRT mbt ‘Bereikbaarheid Zuid-Nederland, samen, slim, robuust’.

Op 5 november heeft het jaarlijkse MIRT gesprek Zuid (Brabant en Limburg) met Minister Schultz van Haegen plaatsgevonden. Voor de bereikbaarheid van onze regio was dit, na het niet door gaan van de Ruit, een cruciaal gesprek. In de aanloop naar het jaarlijkse MIRT gesprek is onder leiding van de provincie Brabant een bidbook gemaakt waarmee aan de Minister maatregelen zijn voorgelegd voor de bereikbaarheid in onze regio. In korte tijd is met alle betrokken partijen tot overeenstemming gekomen over een programma met maatregelen. Het Rijk vindt dat met dit programma een basis is gelegd voor een vruchtbare samenwerking om Zuid-Nederland bereikbaar, leefbaar, veilig en economisch aantrekkelijk te houden en te versterken. Klik hier voor de brief van de Minister aan de Tweede Kamer.

En-én-benadering
De minister is gecharmeerd van het gepresenteerde programma dat is gebaseerd op een én-én-strategie: inzet van Smart Mobility en ITS (Intelligente Transport Systemen) maar ook investeringen in capaciteitsuitbreiding. We willen innovatieve concepten op het gebied van Smart Mobility en ITS op grote schaal gaan toepassen, zowel op het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Dit samen met alle partijen: overheden, marktpartijen en kennisinstellingen. Onze ambitie om de slimste snelweg van Europa te ontwikkelen, startend op de Brabantcorridor A58/A67 en de A2 vindt gehoor bij het Rijk en Minister Schultz van Haegen is graag bereid daarin haar aandeel te nemen. Samen met het Rijk willen we investeren in het uiteindelijke doel dat in Zuid-Nederland een compleet coöperatief netwerk met Smart Mobility en ITS wordt gerealiseerd. Deze grootschalige aanpak is vernieuwend en nodig om innovaties op het gebied van Smart Mobility en ITS uiteindelijk succesvol te kunnen uitrollen. Voor de A58 tussen Breda en Tilburg presenteren de regio en marktpartijen medio 2016 een voorstel voor een Smart Mobility/ ITS- aanpak op dit traject.

Aanpassing in infrastructuur
Minister Schultz van Haegen is het met de regio eens dat het gebruik van Smart Mobility en ITS kansen biedt maar dat het zeker niet alle knelpunten in de infrastructuur oplost. Om de doorstroming te verbeteren en de verkeersveiligheid te vergroten zijn ook aanpassingen in het infrastructuurnetwerk nodig. Daarom is afgesproken om op een aantal wegen de capaciteit te vergroten, in samenhang met innovatie en Smart Mobility. Het Rijk heeft toegezegd vervroegd, dus al in 2020, te starten met de verbreding van de A58 naar 2x3 tussen St-Annabosch en Galder en tussen Tilburg en Eindhoven. Hoewel volgens de maatstaven van het ministerie de A67 geen bereikbaarheidsknelpunt is, is de minister bereid in 2016 een verkenning te starten naar de capaciteits- en veiligheidsproblemen tussen knooppunt Leenderheide bij Eindhoven en knooppunt Zaarderheiken bij Venlo. Het streven is om in 2022-2024 de eerste schop in de grond te zetten voor de wegverbreding tussen Leenderheide en Asten naar 2x3. Ook voor de aanpak van de in- en uitvoegers van op de A67 en knooppunt Zaarderheiken reserveert het Rijk budget. De minister herkent zich in onze constatering dat de fileproblemen op de A2 Weert Noord-Eindhoven en op de Randweg Eindhoven toenemen. De minister heeft toegezegd voor beide trajecten een MIRT-onderzoek te starten.

Nieuwe manier van samenwerking
De minister spreekt haar waardering uit voor de door ons voorgestelde ‘adaptieve agenda’. Als eerste regio in Nederland wordt hier een experiment gehouden met deze nieuwe manier van programmeren van maatregelen. Er wordt wel budget gereserveerd voor de uitvoering van het programma, daarbij wordt eerst gekeken naar de effecten van genomen maatregelen voordat er een volgende stap wordt gezet. Zo is er flexibiliteit om de nieuwste innovaties of toepassingen in te zetten. Bij een dergelijke adaptieve agenda hoort een flexibele organisatiestructuur. Met minister Schultz van Haegen is afgesproken in het voorjaar van 2016 een governancestructuur op te bouwen voor een nieuwe manier van samenwerken tussen partners die rekening houdt met de verantwoordelijkheden van alle partners.

Voor realisatie van de bovenstaande gemaakte afspraken is de onderstaande financiële verdeling overeengekomen:
ITS/Smart Mobility: kosten 99 miljoen (waarvan voor het Rijk 30 miljoen)
A67: kosten 208 miljoen (waarvan voor het Rijk 150 miljoen)
N279: kosten 265 miljoen (geheel voor provincie)
Innova58: kosten 400 miljoen (waarvan voor het Rijk 400 miljoen)
Randweg A2 Batadorp-De Hogt: MIRT onderzoek
A2 Weert Noord Leenderheide: MIRT onderzoek
Voor meer informatie over de financiële verdeling,

Regionale aanpak
In 2016 wordt gestart met de verkenning voor een toekomstbestendige robuuste N279 tussen Asten en Veghel. Deze provinciale weg blijft vooralsnog 2x1 maar de gelijkvloerse kruisingen worden ongelijkvloers gemaakt om de doorstroming op een robuuste manier te verbeteren. Aanpassingen worden dusdanig gerealiseerd dat een eventuele uitbreiding in de toekomst mogelijk blijft.

Het komende half jaar zal voor Zuidoost Brabant in het teken staan van de verdere uitwerking van maatregelen in de regio. Om de regio Zuidoost-Brabant bereikbaar en leefbaar te houden wil de regio investeren in een verkeerssysteem met co-modale knooppunten, het verbeteren van het openbaar vervoer, smart bikeroads, het verplaatsen van het verkeer naar de randen van het gebied en het verkeer in het gebied te bundelen naar enkele prioritaire wegen. De regionale partners in Zuidoost-Brabant gaan hiervoor het komend half jaar een Bereikbaarheidsakkoord opstellen.