De noodzaak van inbreidingslocaties

De noodzaak van inbreidingslocaties: Besluitvorming 14-12-2015 Per 1 januari 2016 worden gemeenten Vennootschapbelastingplichtig (VBP). Dit houdt o.a. in dat er een openingsbalans wordt gemaakt. De boekwaarden van deze Openingsbalans zijn in de toekomst de basis van de berekeningen: Winst op boekwaarden is belast, verlies compensabel. Elke gemeente dient door de Ondernemerspoort te komen ( toetsing door de Belastingdienst ). Gemeenten die niet door deze Ondernemerspoort komen zijn niet vennootschapsplichtig.

© Speeltuin Mierlo

De noodzaak van inbreidingslocaties: Besluitvorming 14-12-2015

Het College van Geldrop-Mierlo verwacht door deze poort te komen. Garanties zijn er niet.

Er is de VVD Geldrop-Mierlo fractie geen andere gemeente bekend die op dezelfde wijze anticipeert op de nieuwe wetgeving.

Het college heeft gemeend de raad een aantal inbreidingslocaties te moeten voorstellen waarop in de nabije toekomst wellicht woningbouw kan plaatsvinden. De waarden van deze gronden worden opgewaardeerd naar de economische waarde op 1 januari 2016. Dit ter voorkoming van toekomstige hogere aanslagen.

Deze inbreidingslocaties zijn vermeld in het Raadsvoorstel RV GM2015.0583. Het zijn locaties in de Talingstraat, Centrum West, Linze, Waleweinlaan, Willem Barentszweg, Strabrechtcollege, Dommeldalschool en Molenstraat in Geldrop.

In Mierlo betreft het locaties aan de Ellenaar, Vesperstraat ( oude brandweerkazerne), Dorpsstraat ( Joannesschool ) Bisschop van Mierlostraat ( Loeswijkschool en speelveld hoek Neerakker ).

De VVD Geldrop-Mierlo fractie vindt dat de locatie aan de Linze groen moet blijven. Wanneer de Dommeldalschool niet meer nodig is kan dat weer openbaar groen worden. Scholen moeten niet de bestemming woningbouw krijgen maar Maatschappelijk/Wonen, zodat een keuze mogelijk blijft. Speelvelden moeten speelvelden blijven en mogen niet worden bebouwd. Geef onze kinderen de ruimte.

De VVD Geldrop-Mierlo fractie wil ook een garantie dat Geldrop-Mierlo door de Ondernemerspoort komt.

Onze fractie zal op 14 december tijdens de besluitvorming hierover amenderen.

Frits van de Mosselaar