Tips & Tricks voor meer vrouwen in de gemeenteraad

Nu de landelijke verkiezingen achter de rug zijn, komen de volgende verkiezingen al weer in zicht: op 21 maart 2018 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. U bent waarschijnlijk al druk bezig met de voorbereidingen hiervan.

In diverse gemeenten worden met het oog op de komende verkiezingen cursussen aangeboden voor inwoners die interesse hebben in het raadswerk. Sommige gemeenten zoeken ook specifiek naar meer vrouwen in de raad. Daar is ook nog wel een inhaalslag te maken: het percentage vrouwen in gemeenteraden is nu 28%. Sinds de invoering van het passief vrouwenkiesrecht 100 jaar geleden is dit percentage niet hoger geweest. Nu we tussen 2017 tot 2019 herdenken dat 100 jaar geleden het algemeen kiesrecht en het vrouwenkiesrecht is ingevoerd, wordt het tijd voor een forse stijging van het aantal vrouwen in gemeenteraden!

Aan de kiezers ligt het niet: die hebben vorige week met voorkeurstemmen drie lager geplaatste vrouwen de Kamer in weten te stemmen. Kiezers vragen dus om meer vrouwen. De balans kan echter alleen werkelijk verbeteren wanneer voldoende vrouwen hoog op de kieslijsten komen te staan. Dat is uiteraard de verantwoordelijkheid van de politieke partijen in uw gemeente die de kieslijsten opstellen.
Om deze partijen daarbij te ondersteunen hebben ProDemos − Huis voor democratie en rechtsstaat en Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, samen een handreiking gemaakt met Tips & Tricks voor de zoektocht naar vrouwelijk talent. In de bijlage vindt u deze handreiking.

Omdat u in uw gemeente de plaatselijke fracties van informatie voorziet, verzoeken wij u deze handreiking ter informatie door te sturen naar de raadsfracties en naar de andere partijen die in uw gemeente van plan zijn om deel te nemen aan de raadsverkiezingen in 2018. Zij kunnen deze handreiking dan doorsturen naar kandidatencommissie van hun partijafdeling.
De handreiking is ook te vinden op de website https://100jaarkiesrecht.nl/nieuws/

Voor verdere vragen of informatie kunt u contact met ons opnemen; Gerda Bosdriesz bij ProDemos (g.bosdriesz@prodemos.nl) en Zehra Sariaslan bij Atria (Z.Sariaslan@atria.nl). Zij beantwoorden uw vragen graag.

Met vriendelijke groet,

Gerda Bosdriesz